Intro Aktualności

Pokazy tańca Fotograf ślub
Szkoła Oferta Nasze Imprezy

Wybór tańca Kontakt Wynajem sal

 TAŃCE :     O tańcu     Europejskie   Orientalne   Latynoskie & Flamenco   Nowoczesne    Etniczne    Ruch-Relaksacja    Seniorzy     Studenci    Dzieci  

Flamenco      Kursy      Dla dojrzałych    Nauczyciele      Galeria    Historia szkoły    Założyciele   Alejandra     Alik Lidtke   Teatr               

       Założyciele         Alexandra Grażyna Adamczyk         Warsztaty       You tube filmy         Archiwum Foto        Historia flamenco w Polsce        Wychowankowie         Zespoły        Muzycy

       > jesteś w > wybór tańca > latynoskie & flamenco >flamenco
      Pokazy tańca
  
  Plan zajęć



 
TAŃCE LATYNOSKIE :    
    
 
Salsa dla par
    
Solo  
   
Dla puszystych  
    Cubana   
   
Rueda de Casino
    Bachataa
   
Samba brasil
   
Reggaeton
   
Latino mix


         
 

                     ! Hola !  Wita Ciebie Akademia Flamenco - Dom Tańca Pałacyk Wrocław
                                                             
najstarsza  w  Polsce  Szkoła flamenco założona w 1982







 



 

                                      Taniec Flamenco           

                                
                  AMENCO, WROCŁAWSKIE  Grażyny Adamczyk Alejandry, Szkoła flamenco, pierwsza,
                                                  najstarsza szkoła flamenco w Polsce - dzisiaj Akademia Dom Pałacyk - uczy tańca flamenco,
                                                  muzyki flamenco, klasyki hiszpańskiej. Co to jest duch (duende) charakter, istota flamenco,
                                                  historia i sztuka tańca, rodzaje i style flamenko. Akademia Flamenco Alejandry, nauka tańca
                                                  iberyjskiego (hiszpańskiego)  flamenco, muzyka flamenco, studio flamenco, centrum flamenco,
                                                  we Wroclawiu


 

 
 

El  Duende  -  Duch Flamenco                  

Odwaga, brawura, waleczność i zdecydowanie. Gorące serce, namiętność, wino, miłość,
śmierć, taniec,  śpiew i rytm  -  


Aby zabrzmiało flamenco wystarczą dwie dłonie, śpiew i obcasy .... i Duende
- tak można  definiować  hiszpańskie flamenco. Flamenco , się czuje, flamenco ma 
się w sobie, żyje się na sposób flamenco jak wędrujący Cygan lub Beduin od wsi
do wsi,  od tawerny do tawerny, od estrady do estrady. Pomimo biedy, która czasem
zajrzy w oczy, chce się żyć i podziwiać piękno świata. Organiczna potrzeba życia pozwala eksplodować gejzerom energii, cieszyć się tym, co się ma i czerpać  z tego szczęście.
 Ból istnienia i  emocja wyraża się w pieśni, muzyce i tańcu. W muzyce topisz  łzy,  
w tańcu rozprawiasz się ze swoją złością i niezgodą na świat taki, jaki jest. Śpiewasz
 i tańczysz, gdy rozpiera Cię dziecięca radość, gdy entuzjastycznie głosisz piękno życia.. 

Jeżeli  tańcząc wśród ludzi otworzysz swoje gorące serce, obudzisz  El Duende - DuchaFlamenco.


 

 
 


Gugiras - grają Alejandra i Marek Krajewski fragment koncertu w Riwierze
Remont w Warszawie, spiew Alejandra  Grażyna Adamczyk

 

 
  Alegrias - tańczy Alejandra - fragment koncertu w Teatrze
  Commedia dell Arte we Wrocławiu

   

  O
koło XVIII w . pojawia się  
  pojęcie  FLAMENCO. Powstają
  konkretne style pieśni  i muzyki
  instrumentalnej oraz formy 
  taneczne: 
Sarabanda, Pavana,
  Morisca, Chufla, Alegria, Solea
  Cańa, Carcelera, Martinete,
  Seguriya, Malagueńa, Bolero,
  Paso de toro i Paso doble,
  Buleria
  i wiele innych podobnych
  do nich pod względem
  rytmicznym oraz odmienne
  rytmicznie :
 
Farruca, Garrotin, Zapateado, 
  Tango, Tiento, Fandango, Taranto 

 
i pochodne
 


    Wiek XX  przez rozwój mediów
  otworzył drogę do nowych
  poszukiwań i inspiracji.
  W ten sposób pojawiły się:

  G uagira, Colombiana, Tanguillo,  
  Rumba catalana, Rumba flamenco,
  Salsa flamenca.


 
 



Alejandra Grażyna Adamczyk Lidtke - śpiew , kastaniety
- wraz ze swoim zespołem "Ritmo Flamenco",  gitara Toma Kozłowski
w tańcu Guagiras Anna Patkiewicz, Anita Radziszewska, Mira Niewiarowska
 

    Form muzycznych zaliczanych do kultury flamenco jest ponad siedemdziesiąt.
Każda forma ma swoją specyfikę, swój charakterystyczny rytm, większość z nich obecnie się tańczy, choć  w tradycji niektóre były tylko pieśnią lub utworem instrumentalnym. Wiele  tańców ma odmienny charakter, bo ich  choreografia 
tworzona jest do konkretnej muzyki.
Z poszczególnych fragmentów muzycznych ( falset ) tworzy się  utwór złożony
z wielu motywów, stąd nazwy tańców w liczbie mnogiej, jak:
 Alegrias, Soleares, Seguiriyas, Sevillanas itp.


                  Aby poznać tańce flamenco trzeba im poświęcić wiele lat. Łączy się z nimi gra na kastanietach,
          tamburynie, stepowanie (zapateado), klaskanie (palmas) praca wachlarzem, chustą i innymi rekwizytami.

 
 

        Oto  tance flamenco   
               najbardziej powszechne style i techniki , pojawiające się w programach koncertów  :

   ALEGRIAS   Niegdyś popisowy taniec kobiecy wywodzący się z tradycyjnego dwunastkowego compas,  podobnie jak 
                           Solea
. Dzisiaj tańczony jest także z upodobaniem przez mężczyzn, zwłaszcza forma Mirabras. Inne odmiany
                           Alegrias
pozostały w repertuarze kobiet, zwłaszcza Caracoles tańczone z wieloma rekwizytami na zmianę (
                           wachlarz, chusta, suknia z długim trenem. Formy
Alegrias różni  czasem muzyka, różna długość wersów w
                           śpiewanej  pieśni oraz charakterystyczne akcenty i typowe falsety. Dzisiaj niemal zawsze tańczy się formę 

                           Alegria por Bulerias
, aby po  wolnej części silencio dać upust temperamentowi tancerzy w siarczystym
                           zapateado.

   TANGOS     Taniec flamenco w którym wyraźnie widać wpływy afro- murzyńskie. Tangos ma charakter  zalotnej burleski
                          pełnej zaczepnych  pełnych erotyzmu zachowań ponieważ tańczone było tradycyjnie w parze męsko damskiej.
                          Bywa zabawny, dowcipny nieco kokieteryjny. Łatwy parzysty rytm, melodycznie różnorodny. Oprócz elementów
                          rdzennie andaluzyjskich słychać motywy arabskie, latynoskie  i in. Afrykańskiej pochylonej sylwetce towarzyszyły
                          cygańskie poklepywania się po udach i pośladkach, trącanie się pośladkami i biodrami, frymuśne zadzieranie
                          spódnicy powyżej kolan i zakręcanie poły marynarki lub koszuli na wysokości pępka, jakby tancerz ratował się
                          z opresji gubienia spodni. Z czasem tangos stało się tańcem solowym lub grupowym o bardziej wyszukanej
                          choreografii i scenicznej elegancji.

   TIENTOS    Taniec flamenco powstały z wyraźnie zwolnionej formy tangos. Owo zwolnienie nadało mu poważny charakter.
                         W dawnej Andaluzji Tientos tańczyły kobiety jako wyraz smutku i rozpaczy po utracie bliskich. Jego nastrój
                         zbliżony jest do nastroju dawnej pieśni
M ineras , która, choć posiada inna rytmikę, ale w warstwie tekstowej
                         opisuje niedolę życia i niebezpiecznej pracy pod ziemią górników andaluzyjskich, niemal stuprocentowo
                         skazanych na śmierć w czarnej czeluści górotworu. Wdowy opiewające żałobę po swych mężach - górnikach
                         ginących w wypadkach kopalnianych śpiewały i tańczyły Tientos. Ważnym rekwizytem tanecznym stała się tu
                         ogromna czarna l lub kwiecista chusta  "manton".
Tientos wymaga precyzji i finezji.

  
BULERIAS  Najszybszy taniec flamenco o charakterze fiestowym, zabawowym. Pochodzi od dawnej formy chuflas, którą 
                         jako pierwsza spopularyzowała w początkach XiX w. tancerka austriacka Fanny Elsler na teatralnej scenie,
                         tańcząc ją z kastanietami, ale w paczce baletowej. Chufla miała charakter komiczny, prześmiewczo - satyryczny,
                         przedrzeźniała różne postacie sceniczne. Bulerias także odziedziczyła ten niepoważny charakter tańca, a w
                         rozbawieniu tancerki często gubiły rozmaite elementy stroju. Takie popisy związały ten taniec z kabaretową

                         burleską w epoce kiedy na scenach Paryża rządził kankan. Do dzisiaj Bulerias służy jako forma kupletu
                         tanecznego. Tańczą ją zarówno mężczyźni, jak i kobiety w krótkich solówkach lub duetach na weselach
                         i zabawach. Często Bulerias pojawia się na zakończenie tradycyjnego koncertu flamenco kiedy wszyscy
                         wykonawcy, łącznie z gitarzystami, śpiewakami i palmerosami popisują się swoją umiejętnością i zwinnością
                        w tańcu przekomarzającym się z publicznością.

   RUMBA FLAMENCA    Taniec flamenco wywodzący swe korzenie ze stylów kubańskich. Rumba flamenca jest mniej
                        jednostajna niż kubańska, składa się wyraźnie z części wolniejszej i bardzo szybkiej. Budowana jest na schemacie
                        zwrotki i refrenu, ale czasem ma bardziej swobodną konstrukcję. Pozwala to zaprezentować się śpiewakowi- jako
                        soliście, albo poszczególnym instrumentom ( gitara, cajon), a w szczególności tancerzowi. Osoba tańcząca oprócz
                        choreografii tanecznej i dynamicznego przekazu emocji prezentuje mistrzowski popis "zapateado " ( szybkich
                        rytmicznych  stepów  twardymi podeszwami ). W kobiecym tańcu widoczne są elementy cygańskich popisów
                        ewolucji  szeroką spódnicą, a w męskim tańcu odbijanie dłoni o kolano, udo, brzeg stopy przeplatane  rytmicznym
                        klaskaniem  "palmas".

   GUAGIRAS Taniec flamenco, który jak rumba przybył prosto z Kuby i w którym widać piękno klasycznego stylu hawańskiej
                         "
H abanery ". Tańczony najczęściej z wachlarzem  lub kastanietami, albo ogromnym szalem "manton" w barwne
                         kwiaty. W męskim stylu
Guagiras więcej jest pasterskich elementów cygańsko-indiańskich. Sombrero na głowie,
                         sakwy na ramionach, podkute buty z cholewami wystukujące gęsto rytm. A charakter tańca, to głównie eleganckie
                         zaloty.

   SOLEA       Taniec podstawa, taniec "matka flamenco" - jak nazywają go Hiszpanie. Powstał z jeszcze starszych elementów,
                         takich jak "
Cańa " , ale z czasem utrwalił swój charakter i rytmikę owocując przy tym kilkoma podobnymi             
                         odmianami muzyki i tańca: 
Bamberas, Cańas, Solerias, Soleares  i  podobne. Różni je  czasem muzyka, czasem
                         tylko różna długość  wersów w śpiewanej pieśni. Dzisiaj chętnie uprawia się formę
Solea por Bulerias, aby z
                         wolnej części silencio wejść w zawrotne tempa fiestowej
Bulerias.

   GARROTIN  
Taniec o parzystym rytmie, zbliżony charakterem do męskiej Farruki . Jest epicką opowieścią o wielkiej miłości,
                         o wielkim zakochaniu, o tęsknocie za ukochanym wybrankiem lub wybranką, których się wypatruje, oczekuje 
                         z  niecierpliwością. Opowiada o jego i jej walorach, urodzie, postawie, dumie. Tańczą go najczęściej mężczyźni
                         lub kobiety w męskim stroju przedstawiając całe scenki porywów serca i tęsknoty. Czasem taniec ten miewa
                         charakter burleskowy, niepoważny jak dowcip.
Garrotinowi towarzyszy wiele rekwizytów - zarówno  wachlarze,
                         kastaniety, jak  i nieodłączny kapelusz - andaluzyjskie sombrero z szerokim rondem  i płaską główką.

    SEGUIRIYAS  Jeden z najstarszych tańców w kulturze flamenco. Trudny rytm , bardzo silnie akcentowany sugeruje tragiczne
                         początki   tej formy. Kojarzy się go z tradycją smutku, pogrzebu, jakiejś ostateczności.  Naprawdę związany
                         został   od wielu wieków z ceremonią weselną - pierwszej nocy, kiedy to Arabowie wprowadzili zwyczaj
                         publicznego stwierdzania,  że panna młoda dochowała wierności. Jeśli okazała się niewierną, czekała ją śmierć z
                         rąk narzeczonego. W
Seguiriyas pobrzmiewa echo  obaw przed zdradą i niemożnością ucieczki przed losem.
                         Bojaźliwe silencio, agresywny step i narastające napięcie, to  cechy
Seguiriyas widoczne w tańcu - poważnym i
                         potężnym. Charakteru dodaje jeszcze wirtuozowskie prowadzenie rytmu przez kastaniety.

   MARTINETE   Forma muzyczna, bardzo pierwotna z czasów, gdy muzykę tworzył tylko rytm i śpiew. Martinete była tylko
                        pieśnią towarzyszącą pracy w kuźni, przy ogniu, z towarzyszeniem bijącego w kowadło młota, który wybijał rytm
                        identyczny, jak w póżniejszej
S eguiriyas
. Nie tańczono jej dawniej, a przynajmniej nic na ten temat nie wiadomo.
                        Dzisiaj stała się popisem solowym mężczyzny, który w epicki sposób snuje w tańcu swój wątek o ciężkiej pracy,
                        fizycznej sile i zręczności oraz tęsknocie za lepszym, łatwiejszym chlebem. Wątki Martinete tańczone z wielkim
                        czarnym szalem  lub z gołym torsem  chętnie łączy się dzisiaj z innymi zbliżonymi formami, jak Carceleras lub

                        Seguiriyas
.  
   
                                               
                                                                                                                                                           
Grażyna Adamczyk Lidtke


                                        
                                                            
Alejandra Grażyna Adamczyk Lidtke w tańcu Alegrias
                                                                      wraz ze swoim zespołem "Ritmo Flamenco"
 

 
 

Sklepik

Buty hiszpańskie  polskie do tańca flamenco
wachlarze wynajem strojów

           


 






warsztaty tańca flamenco z Juanem Polvillo w Pałacyku
 

  Zapisy : w sekretariacie Domu Tańca
         codziennie od 15.30 do 20.00     
 >
Kontakt
 

 

                FIESTA  FLAMENCA - POKAZY FLAMENCO

           

 

  Europejskie       Orientalne        Latynoskie &Flamenco        Nowoczesne       Etniczne        Ruch &Relaksacja  


                                                                                                                                                                            © by Akademia Dom Tańca Pałacyk

stat4u